dijous, 20 de març del 2014

21 de març dia mundial de la poesia

Amb motiu del dia mundial de la poesia, alumnes de segon d'ESO presenten un poema triat per compartir amb els companys.

Jo us ofereixo aquest del físic i poeta DAVID JOU:


El professor

Quin privilegi, haver pogut parlar
tants anys davant d'uns ulls que renovaven
contínuament la seva joventut,
haver-me sentit ple de savieses més altes que la meva
i des d'elles haver pogut parlar, argumentar, sorprendre, rebatre, demostrar,
oblidar-me dels meus límits, de la meva poca gràcia,
de la meva veu monòtona, de mi mateix i tot,
i en un cel de pissarres i de guix esdevenir tan sols un portador
-indigne, ho sé, i obscur- de tantes meravelles! 
Que siguin elles
les que em salvin als seus ulls, si cal salvar-me -o no, millor que no,
millor no interposar-me altra vegada entre el foc de veritat
i els ulls que algun instant l'han delejat;
millor l'oblit, la transparència. 
La joventut, la saviesa: tan eternes en la seva inaccessible abstracció
i tan belles, ara, ací, en la múltiple i efímera presència
d'aquests ulls distrets, d'aquests badalls -els veig-, d'aquest desinterès
amb què prenen nota del que escric a la pissarra:
ah, quan ho comprenguin algun dia,
quan en vegin la bellesa no en paraules d’algú altre
sinó d'ells, llum dels seus ulls, per fi matèria pròpia,
quina redempció d'aquests instants on ara veuen solament monotonia!

39 comentaris:

  1. Piscina

    No pas tots els matins,
    ni que sigui diumenge,
    podem obrir-nos a la vida,
    saber tot d'una que no és tan sols
    frustració, treball, sinó llis trampolí
    des d'on, erecte, salta el cos i cau
    en la piscina oblonga
    d'on sembla que no pugui sortir mai.

    En surt, però, somrient,
    regalimant, lluminós,
    i s'abandona a prendre el sol.

    Joan Vinyoli

    ResponElimina
  2. NO LA CANÇÓ PERFECTA

    No la cançó perfecta sinó el crit
    que invoca Déu és necessari,
    car no com l'àliga en té prou
    el nostre cor amb moure bé les ales.
    Amb ulls encesos cal entrar
    dins la nit del misteri,
    perquè el secret, així com l'aire
    que bat als ulls, penetri fins al cor.

    ResponElimina
  3. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Caminant, escolta

    Caminant que passes
    per la nostra terra:
    escolta el cant
    de la veu nostra,
    escolta el crit
    del nostre cor:
    som d'Aragó.
    La llengua que tenim
    és catalana
    i mos uneix,
    mos agermana,
    amb el país veí.
    Entén-ho bé:
    som d'Aragó.
    Les llengües
    no saben
    de fronteres.
    Parlen
    de cor a cor
    abocant sentiments,
    agermanen pobles
    que interesos innobles
    voldrien separar.
    Som d'Aragó
    i parlem català,
    caminant.

    ResponElimina
  5. L’ÀNIMA DE LES FLORS

    Aquelles dues flors que hi ha posades
    al mig del caminal,
    qui és que les hi deu haver llençades?
    Qui sia, tant si val.

    Aquelles dues flors no estan pas tristes,
    no, no: riuen al sol.
    M’han encantat així que les he vistes
    posades a morir, mes sense dol.

    “Morirem aviat, lluny de la planta
    -elles deuen pensar-;
    mes ara nostre brill el poeta encanta,
    i això mai morirà.”

    Joan Maragall.

    ResponElimina
  6. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  7. EL NOM


    Clementina em dic,
    Clementina em deia.

    Altre temps jo fui
    un xic temorega;
    el nom m'era llarg
    igual que una queixa
    i em punyia el cor
    quan les amiguetes,
    per fer-me enutjar,
    molts cops me'l retreien:
    “Quin nom més bonic!
    -deia alguna d'elles-,
    però no t'escau;
    és nom de princesa.”
    “Ai quin nom estrany!”
    moltes altres feien;
    i jo al fons de tot
    sentia l'enveja
    dels seus noms tan clars
    de Maria o Pepa.

    Clementina Arderiu

    ResponElimina
  8. INTERPRETA'M

    Invoca l’esclat de la follia,
    imposa un règim d’excepció,
    abraça’m. I en l’abraçada
    sigues rebel dels límits,
    parla’m de tu, calla’m les nits
    – et demanava.

    No marxis, no te’n vagis encara.
    Equivoca’t abans,
    fes hermenèutica de mi. Interpreta’m
    – et suplicava.

    Llavors jo ja ho sabia:
    més mal que el que s’acaba
    fa allò que no comença.

    Mireia Calafell

    ResponElimina
  9. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  10. DÓNA’M LA MÀ

    Dóna'm la mà que anirem per la riba
    ben a la vora del mar bategant,
    tindrem la mida de totes les coses
    només en dir-nos que ens seguim amant.

    Les barques llunyes i les de la sorra
    prendran un aire fidel i discret,
    no ens miraran; miraran noves rutes
    amb l'esguard lent del copsador distret.

    Dóna'm la mà i arrecera la galta
    Sobre el meu pit, i no temis ningú.
    I les palmeres ens donaran ombra.
    I les gavines sota el sol que lluu

    ens portaran la salabror que amara
    a l'amor, tota cosa prop del mar
    i jo, aleshores, besaré ta galta;
    i la besada ens durà el joc d’amar

    Dóna'm la mà que anirem per la riba
    ben a la vora del mar bategant,
    tindrem la mida de totes les coses
    només en dir-nos que ens seguim amant

    Joan Salvat-Papasseit

    ResponElimina
  11. Tarda de diumenge

    Hem estimat tots dos -tots tres, potser-
    les dolces tardes de l'hivern, tancades.
    Llegim diaris i bevem cafè,
    la llum de fora es va perdent i deixa
    un groc ataronjat, la mel del dia.
    Aixeco els ulls distretament per veure
    dibuixos d'un goril·la que fa riure;
    aixeco els ulls per veure-la, de fet:
    em meravella la puresa química
    de la felicitat dels nens. Tu dorms,
    plàcidament i blanca, com un símbol.
    Penso en el fotograma que formem;
    m'espanten i m'agraden els moments
    en què la nostra vida és tan amable:
    dels horrors protegida amb aquest vidre.

    Anònim

    ResponElimina
  12. Braç incorrupte

    Sóc un tros d'un cos sant
    exposat a la llum.
    Separat del conjunt
    cap cuc m'ha mossegat:
    per això em venereu.
    Però el més important
    us passa inadvertit:
    sóc la prova visible
    que els trossos són el tot
    quan no hi ha res sencer.

    Eduard Sanahuja

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest poema m'ha agradat per els seu significat i per la veritat d'aquest: que els trossos són el tot quan no hi ha res sencer.

      Elimina
  13. Els diumenges, a la tarda
    Els diumenges, a la tarda, al pobre barri
    de Santa Marina, a la menuda rambla sense ocells,
    amb arbres bruts de fums, amb cinema de dues pessetes,
    al bar La Parra, amb el tocadiscs llogat, ballen
    els fills dels obrers, sota la benigna mirada
    de les mares grasses.
    Els nois estranyen les noies davant la setmana
    de por que se'ls ve al damunt. Els nois no parlen.
    Les noies somriuen i s'abandonen amb mesura
    als braços i al ritme del fox. Les parelles
    alternen, tristes, i s'evadeixen “…fins a l'eternitat!!!”
    El cel és gris, com sempre, damunt el poble, brut barri
    de Santa Marina i damunt les parelles
    que s'evadeixen fins a l'eternitat…

    Miquel Bauçà

    ResponElimina
    Respostes
    1. He triat aquest poema perquè m'ha agradat i a més a més explica molt bé com eren abans els diumenges en els versos: al bar La Parra, amb el tocadiscs llogat, ballen els fills dels obrers, sota la benigna mirada de les mares grasses.

      Elimina
  14. Judit Garcia

    Déu

    I tu, què vols?

    Jo

    Doncs jo sols vull
    -ei, si pot ser-:

    Un poc de fam
    i un xic de pa.
    Un poc de fred
    i un poc de foc.
    Un xic de son
    i un poc de llit.
    Un xic de set
    i un poc de vi
    i un poc de llet.

    I un poc de pau.

    Un poc de pas,
    un poc de pes
    i un poc de pis.

    I un xic de niu.

    Un xic de pic
    i un poc de pac
    -o un xic de sou
    i un xic de xec.

    I un poc de sol
    i un poc de sal.
    I un poc de cel.

    Joan Oliver

    ResponElimina
  15. LES PARAULES

    Les paraules
    se m’entortolliguen
    a les mans. Em costa
    de desprendre-me’n.
    Se m’amoroseixen
    entre els dits, i
    es tornen dolces.
    Hi servo la tebior
    de moltes mans, de
    cossos; la tremolor
    de llavis entreoberts
    i el tacte de la pell,
    espessa de desig,
    suavitat
    de parpelles closes,
    trèmules
    damunt d’ulls que endevino
    plens de guspires.



    Sóc amb vosaltres
    a través de la pell
    d’aquest cos que estimo.

    Monserrat Abelló i Soler

    ResponElimina
  16. UN DIA QUALSEVOL

    Un dia qualsevol foradaré la terra
    i em faré un clot profund,
    perquè la mort m'arreplegui dempeus,
    reptador, temerari.
    Suportaré tossudament la pluja
    i arrelaré en el fang de mi mateix.
    Quiti de mots, em bastarà l'alè
    per afirmar una presència
    d'estricte vegetal.
    L'ossada que em sustenta
    s'endurirà fins a esdevenir roca
    i clamaré, amb els ulls esbatanats,
    contra els temps venidors
    i llur insaciable corruptela.
    Alliberat de tota turpitud,
    sense seguici d'ombra,
    no giraré mai més el cap
    per mirar enrera.
    MIQUEL MARTÍ I POL

    ResponElimina
  17. Joc de tenis

    Anaves damunt l'herba de la prada
    i volava el teu braç adolescent,
    i pel filat de la raqueta alçada
    travessava la llum del sol ponent.

    La pau dominical tan desesmada
    i ta faç d'angeleta i el rabent
    joc seriós m’encisen la diada.
    D'un rector reformat, pàl•lidament,

    et veia filla; entorn del presbiteri
    collies roses; contes de misteri
    amaves i el blancatge i els infants.

    Jo, oficial, de Singapur venia.
    Alt, vermellenc, et feia cortesia...
    Carros de fenc passaven odorants.
    Josep Carner

    ResponElimina
  18. Gerard Sabatés 2A
    FEINA DE VELL
    En fer-se fosc, foraviler, passejo,
    cercant allò que mai no trobaré.
    Travo paraules amb dolor i records
    de goigs viscuts. Famèlics gats acuden
    a devorar-me. Somnis, heu fugit.
    Palpo la roca i l'arbre i m'hi recolzo.
    És hora ja de tornar a casa. Vell,
    duc a la mà la pedra del poema.
    Joan Vinyoli

    ResponElimina
  19. Cristian Sánchez
    2n A

    Els morts

    Els tres cops dels palmells damunt del mur:
    Un, dos, tres: pica paret.
    Ens llancem endavant mentre ressonen
    i ens aturem mirant l’esquena de la Mort,
    que es gira molt de pressa per sorprendre
    els qui es mouen encara amb l’embranzida
    i els fa fora per sempre d’aquest joc.

    Un, dos, tres: pica paret.
    Se’n va la llum. Com un punt d’or, l’espelma
    fa tremolar les ombres de la cambra.
    Per què fa tant de fred a la postguerra?
    La Mort es tomba i veu com la meva germana,
    amb febre, es mou i plora sota el gel.

    Un, dos, tres: pica paret.
    El passat era el rostre del meu pare:
    presons i cicatrius, desercions.
    Com el terroritzaven aquests cops
    dels palmells contra el mur.
    No pot acabar un gest d’impaciència.
    La ira i la por el van delatar a la Mort.

    Un, dos, tres: pica paret.
    No ens apartàvem mai del seu costat.
    I ara jugo amb la meva filla morta.
    Per què no vaig endevinar els seus ulls?
    Però el futur, astut, sempre fa trampa.
    No vaig sentir els tres cops: em va somriure
    i vora meu hi havia ja el seu buit.
    I el joc havia de continuar.

    Un, dos, tres: pica paret.
    Ja no m’importa si la Mort em veu:
    em giro per somriure als qui em segueixen.
    Ara que he arribat a prop del mur,
    no sé res del que hi pugui haver al darrere.
    Només sé que me’n vaig amb els meus morts.

    Joan Margarit

    ResponElimina
  20. AMB UNA MICA DE SORT

    amb una mica de sort
    encara podria ser un moble
    a la casa que et fa ser tu
    una bústia al teu carrer
    una interferència familiar
    entre les teves sintonies
    una cadira que et convida a seure
    i que resta muda - immòbil
    si no hi ha sort

    Pau Gener

    ResponElimina
  21. DOMINI MÀGIC

    Despunten crits de fulles en els arbres,

    esquinça un vol de grius el capaltard

    i la muntanya, amb blau recolliment

    crepuscular, porta a la falda humil

    un davantal de blats encara tendres.

    M'allunyo dels embruixos del ponent,

    esvento les recances i les cendres

    i de l'antiga troca tallo el fil.

    Pasturen per la nit roques i cabres,

    el riu encès es precipita al mar,

    l'espai vermell s'omple de llamps com sabres;

    domini màgic, regne sublunar.

    Joan vinyoli

    ResponElimina
  22. Sí, ho confesso. Carles Riba m'ha robat el cor. Ell era latent en els seus llibres, en els llibres que d'ell tinc a casa, en els llibres que d'ell són a la biblioteca. Ell era latent i ara la llum s'ha fet en mi. Us convido a descobrir-lo com l'he descobert jo. Us convido a gaudir d'un poema preciós que parla de l'amor, d'aquest gran tema que tots els poetes han gosat tractar.

    Es pot embogir d'amor, companys? Podem enfonsar-nos en la seva agonia i romandre-hi fins que Ell vulgui?

    Gaudiu d'aquest poema i sigueu fidels al vostre cor.

    És el poema 7 del Primer Llibre d'Estances



    Potser només ets l'ombra rient i fugitiva

    d'un desig obstinat a habitar dins la ment,

    i t'he cenyit entorn amb carn de pensament

    i amb sang de mes batalles t'he fet encesa i viva.

    Amor, potser el suau sospirar que de tu

    ve a mi, és tan sols la folla ressonança

    d'aquell desig fet música, i és, damunt ta semblança,

    ma pròpia joia el sol que s'hi atura i lluu.

    No hi fa res: jo t'hauré amat carnal i eterna;

    fugirà l'ombra, mes ja el meu únic destí

    serà allò meu que no mor, que morirà amb mi,

    -que tu sola, oh Amor, hauràs pogut saber-ne.

    Carles Riba, del Primer Llibre Estances

    ResponElimina
  23. LES ESTAPES DE LA VIDA
    No sempre les etapes de la vida
    s’acaben com els arbres fugen, nets,
    al viatger que mira amb ulls cansats,
    posat el cor en la ciutat propera,
    un cel de transparència matinal
    o un aspre fons de roques moderat
    per una posta gran i fastuosa.
    Joan Vinyoli

    ResponElimina
  24. El poema



    Ara el poema és un seguit de mots
    que, del vell pòsit de colors i sanglots,
    i crits de goig i sostingut anhel,

    ha esdevingut, en la negror del cel,
    llum polièdric que ens consola a tots
    mudant la mort en delusori tel.

    Joan Vinyoli

    ResponElimina
  25. M'ensenyaren, primer, a riure'm de tot



    M'ensenyaren, primer, a riure'm de tot,
    i, quan van voler que aprengués de lletra, jo els mirava i reia, sense dir ni un mot.
    Tot i els resultats, donaven empenta,
    ritme a la matèria, complicant lliçons.
    I jo, amb tot el morro, vinga fer-ne befa.
    Van pensar si el tema no era més seriós
    i era que jo els treia graus d'intel·ligència, o que no allargava a tret de cagalló.
    Van mirar-me als ulls, just a la nineta, i el somriure estava entaforat al fons.
    Van dir: - Vinga, nen, obre la boqueta!
    Digue'ns què et fa gràcia... I, des de llavors, que estic explicant-ho en forma de poemes.


    Josep Pedrals

    ResponElimina
  26. El poeta adolescent

    Diré el contorn dels arbres i muntanyes,
    la solitud, els somnis, el destí;
    allò que és trànsit vers una altra vida,
    la llum entre dos clars, vull retenir.

    Com una rel desfent-se de la terra
    cap a la llum d'inaccessibles astres,
    així m'arrenca com el torb insomne
    l'amor i em lliura a un altre.

    Joan Vinyoli

    ResponElimina
    Respostes
    1. He triat aquest poema perquè tracta sobre un tema molt bonic, el que més m'agrada d'aquest poema a part de ser el tema, també m'agrada molt els dos primers versos que diuen "Diré el contorn dels arbres i muntanyes, la solitud, els somnis, el destí;".crec que reflecteixen la forma de ser i pensar del poeta i també ens diu una mica com es sent en aquell moment en que escriu el poema.

      Elimina
  27. EL TEMPS
    No més incerta de tan vehement
    la sorpresa amb què aculls la llum que esclata
    rera el mirall opac i els cortinatges
    angoixants i feixucs d'aquest llarg temps de prova.
    És així com la vida expressa el seu
    misteri i en referma la bellesa.
    L'entreteixit del temps no mostra cap
    fissura, flueix sempre, ineluctable.
    Tot és perfecte i just dins el seu àmbit.
    Miquel Martí i Pol

    ResponElimina
  28. EL GRAN FOC

    Atio focs
    que se m'apaguen.
    No hi ha llenya
    prou seca i forta
    per mantenir-los.
    Cada dia
    més fatigat, però no mai rendint-me,
    vull encendre el gran foc:
    que totes les guspires
    omplin la nit.

    Joan Vinyoli

    ResponElimina
  29. ALOPÈCIA

    Es mira al mirall
    obsessionat per la caiguda
    del cabell.

    No et preocupis,
    et seguiré estimant igualment,
    li diu ella.

    Malgrat
    aquesta generosa confessió,
    el seu enamorament
    i el xampú específic i car,
    "SEBASTIAN".
    Un relat de: Capdelin

    ResponElimina
  30. Els amants


    No hi havia a València dos amants com nosaltres.
    Feroçment ens amàvem des del matí a la nit.
    Tot ho recorde mentre vas estenent la roba.
    Han passat anys, molts anys, han passat moltes coses.
    De sobte encara em pren aquell vent o l’amor
    i rodolem per terra entre abraços i besos.
    No comprenem l’amor com un costum amable,
    com un costum pacífic de compliments i teles
    (i que ens perdone el cast senyor López-Picó).
    Es desperta, de sobte, com un vell huracà,
    i ens tomba en terra els dos, ens ajunta, ens empeny.
    Jo desitjava, a voltes, un amor educat
    i en marxa el tocadiscos, negligentment besant-te,
    ara un muscle i després el peçó d’una orella.
    El nostre amor és un amor brusc i salvatge,
    i tenim l’enyorança amarga de la terra,
    d’anar a rebolcons entre besos i arraps.
    Què voleu que hi faça! Elemental, ja ho sé.
    Ignorem el Petrarca i ignorem moltes coses.
    Les Estances de Riba i les Rimas de Bécquer.
    Després, tombats en terra de qualsevol manera,
    comprenem que som bàrbars, i que això no deu ser,
    que no estem en l’edat, i tot això i allò.

    No hi havia a València dos amants com nosaltres,
    car d’amants com nosaltres en són parits ben pocs.

    ResponElimina
  31. BONA NIT
    Ja la tarda estira el dia,
    s'arrossega el sol pel cel,
    no s'amaga, no encara,
    que vol seguir essent el rei.

    *

    Però la Terra gira i gira,
    i quan ja no el veiem
    a l'horitzó el sol és sols reflex.
    La nit lentament arriba.

    *

    Escalfa l'altra cara del Planeta,
    la foscor ens fica al llit
    i ens duu al món dels somnis.
    Fins demà, bona nit.

    Isabel Barriel

    ResponElimina
  32. NÚVOLS
    És la llum difusa
    d'un matí ennuvolat,
    ens priva de les ombres
    a que ens havíem acostumat.
    *
    Manquen els raigs directes,
    manca el sol més radiant,
    queda avui tamisat
    pels núvols de gris sedàs.
    *
    No ens enlluerna cap tros de cel,
    ens aclapara el fred
    i la tristor del dia ens empeny
    a considerar certs fets.
    *
    Pensarem sobre l'hivern,
    en els que viuen al carrer,
    en la gent que sense aixopluc
    patirà aquesta nit la glaçada,
    en els fills de la pobresa,
    en els orfes de la fortuna,
    en els que naufraguen als oceans,
    en els que gaudeixen humiliant,
    en els que refusen les cultures,
    en els cafres repugnants
    que es disfressen de demòcrates,
    en els miserables
    que extrapolen veritats,
    en els camps de refugiats
    plens dels mateixos fins a dalt,
    en la justícia dinerària,
    en les víctimes de la veu reaccionària,
    en els que viuen al llindar de la misèria,
    en aquells que no poden fruir
    de la sapiència necessària.
    *
    I trobem a faltar
    aquell sol directe
    per a fer ombres xineses,
    per a jugar amb els reflexes.
    *
    I trobem a faltar
    la cultura a l'abast
    de tots els maltractats.

    Isabel Barriel

    ResponElimina
  33. En el silenci obscur...

    En el silenci obscur d’unes parpelles closes
    que tanca l’Univers en el meu esperit,
    la música s’enlaira. Talment, en l’alta nit,
    puja fins als estels el perfum de les roses.

    Ella, divina música!, en el meu cor petit
    fa cabre l’infinit, trencades les rescloses,
    i se m’emporta lluny dels Nombres i les Coses,
    més enllà del desig, quasi fins a l’oblit.

    Com les algues que avancen en el pit de les ones
    entre el bleix de les aigües rítmiques i pregones,
    jo vaig música endins, voluptuosament.

    I mentre el món es perd, adormit en la platja,
    jo somio, perdut en l’estreta salvatge
    dels llavis de l’escuma i dels braços del vent.

    ResponElimina
    Respostes
    1. He triat aquest poema perquè parla sobre el que més m'agrada en el món que és la música. M'ha agradat molt l'ultima estrofa, però el tros que més m'ha cridat l'atenció ha sigut "i se'm emporta lluny dels Nombres i les Coses, més enllà del desig, quasi fins a l'oblit".

      Elimina
  34. Clàudia Maestro
    PINTOR MIRÓ, VELL I CADELL(Pere Quart)

    Les teves pintures,
    Tan pures,
    Tan clares,
    Agraden a les criatures
    Però els pares
    -animetes obscures,
    Mans avares,
    Ments dures-
    Les troben molt cares
    I, bé que ho intenten,
    No se les expliquen.
    I ella diu: ”Que coi representen?”
    I ell diu: “Què collons signifiquen?”.
    A mi aquest poema em va agradar molt quan el vaig llegir perquè crec que el poeta va dir el que pensava i que expressa la realitat sobre la seva opinió.

    ResponElimina
  35. NO FACIS CAP PREGUNTA

    Adelerats pel somni d'un dellà
    remot, ple d'incertesa, amb por, privats
    de tota llum llevat de la del vespre,
    que dura poc, què fer?
    Guardar-la tota als ulls
    i prosseguir en la nit fuliginosa,
    plens de claror:
    cal viure a tot o res,
    vinclar-nos dòcilment al que ens agita
    i ens posseeix i ens refà a cada instant
    fins al darrer.
    Veurem llavors carenes
    o un estimball?
    No facis cap pregunta:
    el que era és acabat, el ja-no-ser comença.

    Joan Vinyoli

    He triat aquest poema perquè el trobo molt emotiu ja que que el missatge que transmet és molt bonic, sobretot per la frase: el que era és acabat, el ja-no-ser comença.

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.